31 januari 2008

Torsdag

Jag brukar ju aldrig göra piroger men igår var jag tvungen att göra något av jästen som var kvar och då blev det piroger! Recept

3dl mjölk,1tsk salt,50g jäst och cirka 7-8dl vetemjöl. Gör som med en vanlig vetedeg men jäs bara en gång cirka 15-30 min! Stek under tiden köttfärsen,jag blanda i texmexkrydda,creme fraiche,ärtor,paprika,majs & purjolök.

Kavla ut degen och lägg köttfärsblandningen på ena halvan,strö över ost och vik sedan över degen och tryck till kanterna med gaffeln! Pensla med upp vispat ägg.

Grädda i ugnen i cirka 15min på 250 grader. Himla smidigt och gott

Trevlig helg på er alla!

1 kommentar:

Unknown sa...

Åhh,så gott ditt recept låter..och mums så smaskiga dina piroger ser ut,vill ha!!Tack för ett fint recept ska prova att göra piroger jag med,har aldrig gjort det förrut.Nu blev jag ju hungrig ju,hihi..tror jag ta med mig en pirog och mumsar på.*ler*

Kram Maria