8 april 2008

Då var det vinter igen då



Men är det någon som vill göra eget torkat kött så ska jag skriva lite här,detta tar inte veckor utom hus utan är för den som gillar den lite snabbare vägen till bra torkat kött.

Saltlag

3liter vatten,2dl salt och 1 dl socker,koka upp det och låt det svalna!

Skär steken(älg hade vi) i små bitar typ 3*3cm tjocka bitar,sen längden spelar ingen roll.Lägg ner det i lagen och låt stå svalt i 2 dygn cirka.

Ta upp köttet och låt bitarna ligga i nytt rent vatten i någon timme.

Sätt ugnen på den minsta temperaturen som går och sätt en trägaffel så att ugnen står på glänt i 2 dygn cirka,vi tog ut och provsmaka lite då och då!

Det blev exakt om jag får säga det själv=)

Lycka till;)

Nä nu ska jag dra mig till soffan,gubben står i köket och gör räkmackor=)

Kjam från mig

12 kommentarer:

Christina sa...

Usch ja, så kallt det blivit, bara så tråkigt.
Önskar dig en god natt när det är dax
Kram

Anonym sa...

Lät ju som gott det där.... du, jag har iaf inte hämtat kedjan som du kanske märkt...haha! Men har haft fullt upp, har ju börjat min praktik nu också.... Kram

Anonym sa...

Till Tezz
jasså har du det=) så roligt att du känner dig bättre. jag ringer någon gång i veckan.
kram

Unknown sa...

Oj,så mycket snö ni har fått,vi har också fått en hel del..vet inte hur mycket,men det har snöat nästan var och varannan dag.

Tack för ett jättebra recept på snabbt och enkelt torrkött,det låter gott!=)Mums räkmackor låter också gott,hihi..blir frestad så nu går jag också och gör några goda mackor..får bli skinka på.=)
Ha en mysig kväll!

Kram Maria

Anonym sa...

svar på kommentern: Men gösse, skräm mig inte nu! Avlider ju om det blir en riktigt stor bebe, det är jag ju så inte alls beredd på. Skulle vara rena mardrömmen för mig.. ^^ Hoppar på lite mer normal viktad baby iallafall. :D
Åh, så gulligt. Blir lite avis.. Men nu får man ju fullt upp med lillan sedan, så då blir det inte att skaffa nå djur i första taget. Men sedan om något år är jag grymt sugen på en liten och bekväm/behändig vovve. Men det får man ta i framtiden.
Aja, hade bra!

Synnøve. sa...

Tack för receptet. Nu ska vi göra godis själva.
Hopas att allt är bra hos dig förutom snön då. Men kan säga att här har det regnat, snöat och regnat igen hela dagen. Temp runt nollan....
Klems Synne :D

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Mm, så gott det lät!!!Nu blir jag ju hungrig juuu!!Så mö snö,,,här är vår,,än i alla fall!!!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

Anonym sa...

Helloooooo..

Längtar som tusan till min helg med Mr E, gud vad roligt det ska bli!!

Hoppas ni får en bra kväll, ses i morgon!
Kram kram kram!

/E

Anonym sa...

Till E
Ja gisses säger jag bara=) att du vill=) hoppas det kommer gå bra och att han är snäll,men det brukar han ju vara! Tack för alla kläder=) kram på dig

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Lät gott,ja brukar göra tjälknul de ä gott som faan me potatisgratäng.O några ljumna öl,inte kalla.Kram Peter.

Linneagården sa...

Nu é jag less på snön!!
Ni har väl mumsat på steken hela veckan?
Såg dig nog me D. på armen då du kom från Ica. Storvovven din satt i bilen & jag var på Annexet & köpte pizza..
T. kollar hockey & nu ska jag ta mig en låång varm dusch.

Kramkram /madelene

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Finns det räkmackor kvar skicka dem,men byt ut räkorna är du snäll.HaHa. Kram Peter