13 juni 2008

Mazarinkaka & Nougat kaka


Go`kväll
I går så bidde det bakning!Snabbt och lätt=) Och gött
Mazarinkaka
400g smör
4dl socker
4ägg
8-7 dl bittermandel
100g mald mandel
2msk vaniljsocker
2tsk bakpulver
7dl mjöl
3dl mjölk
Glasyr
75g smör
2 1/2tsk vaniljsocker
3dl florsocker
4msk kallt kaffe
Rör ihop smöret och sockret.
Och blanda ner resten som en sockerkaka typ.
Grädda i långpanna i mitten av ugnen i 200grader i 20-25min.
Bred på glasyren då kakan svalnat. Skär sedan upp den!
Nougatkaka
9dl havregryn
3dl socker
3tsk bakpulver
300g smör
Smält smöret i kastrull och rör ner socker och de övriga delarna.
Grädda i 200grader ca 15min.Hyvla ca 3hg nougat över och smält den i ugnen igen.
Använd även där en långpanna och skär i bitar medans kakan är halv ljummen!
Lycka till och trevlig helg på er

7 kommentarer:

Anonym sa...

det där såg ju som gott ut det =)
Släng över lite till mig. haha kram

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Ser gott ut men är inget för sånt,men en jävel på o baka är du.Ha en trevlig o skön helg.
Kram Peter

Christina sa...

Åhhh så gott det ser ut, måste testa det, tack för receptet.
Ha det gott vännen
Kram

Unknown sa...

Kakan ser jättegod ut,smaskens!!!
Så söööt din lille valp är uppe i hörnet,jättegullig bild..kan förstå att ni längtar efter honom!

Kram Maria

Synnøve. sa...

Ska röra ihop det där till helgen tror jag.
Då kommer nämligen brorsan Peter, han säger att han inte gillar sånt. Det ska vi nog ta reda på hehe....
Så söta valparna är när dom äter.
Förstår att du väntar i spänning nu. Nedräkning pågår med andra ord.
Kramen vännen.
Synne :D

Linneagården sa...

Jag hann ju smaka en...men goá var dom!
Känner mig lite bättre nu, har tom. bloggat!!

Såg du sommartorpet?
Kram /madelene

Pixi sa...

Ojoj,inget för den kalorisnåle,hehe...men tur man gillar sööötsaker...hemskt att ge upp sånt ju!! =)