28 november 2007

Typ bondkakor

Finns recept under varje kaka nu efter önskemål från norge!! lycka till!!


Barnen fick baka pepparkakor i dag och det blir ju rena konstverket när dom sätter i gång=) gulligt!










Själv fick jag ta tag i julstädningen i köket! Å jag kan lova att varje list och vägg och spis är STOR städad nu!! Känns så himla skönt!!





Ja ha det börja bli enformigt de här=) men i går blev det kakor igen, det är väl typ som bondkakor! madel och så i=) passa på att visa jul tallriken och en fin lyckta!!



Lägger in receptet=)
100g rumsvarmt margarin
1dl socker
1msk sirap
1/2 dl(ca35g) sötmandel
1/2tsk bikarbonat
2 3/4dl vetemjöl
Sätt ugnen på 200 grader.

Rör margarin,socker och sirap smidigt.
Hacka mandel grovt. Blanda ner de övriga i receptet och arbeta i hop degen.
Rulla ut degen till en 3-3 1/2 cm tjock rulle. Låt degen degen ligga svalt en stund.
Skär rullen med en vass kniv i knappt cm-tjocka skivor!
Grädda i mitt i ugnen i 6-8min.
Svalna på galler

5 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

säg du dä!!hm...

Lene sa...

Oj. oj. oj, va jag blev hungrig her inne hos dig :)

Sååå mye godt du baker. Vil du legge ut litt resepter og, kanskje - eller er det kanskje kokkens hemmelighet??? ;)

Sulten hilsen fra Lene i Norge :)

Anonym sa...

hallo de där konstiga med har jag också fått! Hinner du äta allt du bakar? om jag hade bakat så där mycke skulle jag se ut som en Julgris ha ha God natt/ Kristin

Linneagården sa...

Det luktar ju så gott med pepparkaksdoft..mmm.
Jag köpte "simons" deg idag & ska baka lite med Kerstin på lördag (10-13) & sen med barnen till veckan. Degen håller väl?
Funderar på att skriva några julkort, men jag hamnade här!!
Kram & Godnatt.
(ta bort de där köönstighetan du fått!!)