2 november 2008

Slut på helgen snart då

Heej heej!!
Ja ha då var helgen slut igen,i dag vaknade jag med mycket energi!
Så som varje söndag så städar jag lite mer noga, och så får blommorna duscha av sig veckans damm=) Skönt för dom;)

I går var vi på gravarna och tände ljus.det är så fint att gå där denna helg,ja jul e fint oxå.
Försökte mig på ett kort men det var inte så lätt med telefonen.









Det bidde lite tårta oxå,det var farbror Roger som kom förbi med den spindeltårtan!
Jag börja bli ganska "trött" på tårtor nu!
M får alltid med sig en tårta när han kommer hem från Vilhelmina oxå.
Men man ska inte klaga på godsakerna heller;)
Hihi.
Vi gör ju rätt ofta torkat kött här hemma,denna gång bidde det lite väl hårt,men men
Tänkte jag kunde ge er ett lite recept om ni har lust att ha något att gnäga på skoter turerna i vinter;)
Recept
3 liter vatten
2dl salt
1dl socker
Gör gärna små bitar kött för då blir det lite hårdare"godare" 3*3cm och sen längden spelar ju som ingen roll,men där i kring får man en bra bit.
Koka upp vattnet,saltet och sockret,låt de svalna.
Lägg ner köttet och låt det ligga i 2dygn.
Sen skall det stå i ugnen i 2dygn,på lägsta värmen som är möjlig,låt ugnen stå lite öppen.
Vi brukar sätta typ en gaffel i mellan. Så det blir bra värme där inne.
Sen var det klart=)
Ha nu en trevlig kväll OCH en god start på den nya veckan i morgon.
BARA 4 veckor kvar till första advent nu=)
Kjamen från mäg till däg;)

4 kommentarer:

annette sa...

Så härligt det låter att vakna med mycket energi, städade gjorde jag igår, men idag fick mina blommor också duscha, tyckte dom om sa dom i alla fall;)
Visst är den här helgen fin på kyrkogårdarna, lyser så och andas sådant lugn!
Spindeltårtan såg god ut;)
Har Ni fått någon mera snö??

Önskar Dej en bra start på veckan, går det bra med nya jobbet förresten?

Stora Kramen //annette

annette sa...

Natti på Dej själv, skall borsta bissingarna nu och lägga mej tidgit, kan inte hålla på med nattsudd jämt när man skall upp 04.45 på mornarna;)

Sov Gott!

Kramen //annette

Synnøve. sa...

Hellu där.
Så mysigt ni haft det i helgen.
Ingen snö kvar här. Borta, helt borta....
suck aldrig får man vara glad.
Den tårtan såg god ut.
Ska försöka mig på det där med torkat kött.
Om jag törs.
Nu ska jag snart ut pch hämta posten. Ringa bolaget och lägga undan glögg. Sen får vi se. Maken sover efter en natt på vägen med postbil och släp.
Ha det gott nu vännen.
kramen mig.

Unknown sa...

Så fina gröna växter du har,dom mår nog bra hos dig.Växter mår ju bra att få sig en dusch då och då,ser att du har "gröna fingrar"
som man säger.

Häftig spindeltårta,ser god ut!=)
Tack för tipset på hur man torkar kött,jag älskar torkat kött,det godaste jag vet!=)

Kramis Maria