20 januari 2009

Tisdag och nybakat

Hejsan hej.
Nu har vi påbörjat en ny vecka och för mig flyter det på bra,mycke jobb men det e rätt skönt än så länge;)
I dag har det snöa si så där 1dm.
Härligt.

Jag tog och baka lite källarfranska i eftermiddag,
Recept? Ska se om jag minns det rätt nu*fniss*
5dl vatten
50g jäst
2tsk salt
1/2dl olja
4dl rågsikt
1liter vetemjöl
rör ihop som en vanlig bull deg,låt de jäsa 30min
sen så knåda man ut det och gör småbullar och låter det jäsa 30 min till.Sätt ugnen på 225grader.
In i ugnen 10min eller tills det fått fin färg.
Klart=)
Hemma hos oss finns det alltid frukt hemma,favvo frukten för barnen är ju mandariner, men en guleböj går fint oxå;)


vitlök och vanlig lök hänger alltid framme för det används dagligen i maten.


Nä nu ska jag ge mig ut i mörkret med hundarna en sväng.
Men ha en trevlig kväll där ute.
Kram från mig till dig

10 kommentarer:

annette sa...

Du är ju för duktig Du, jobb barn, hundar och så hinner och orkar Du baka också!!

Stora Kramen till Dej i snön, här tror jag det regnar just nu!!

annette

Synnøve. sa...

Här bakas det med. Idag blir det polarbröd. Hoppas det blir gott bara. Just nu står degen och jäser.
Här droppar det som attans från taket. Det låter högt med.
Det är ett konstigt väder.
Hoppas din tur med hundarna blev skön.
Hälsa gänget.
Kramen Synne.

Rebecca sa...

Nä de e ju inte roligt, men jag hoppas det går över rätt fort. Vad gott brödet såg ut.. Ska skriva ut receptet å se om jag hinner baka i helgen.. Kram kram från syster yster

Chubby Chieque sa...

Åhhh... önskar kan jag baka som du *suck!

Hoppas brödet är gott (nu suktad jag) känns att lukten kom i in i mitt kök :-)

kram

Christina sa...

Åhh vad du är duktig som bakar.
Ser jättegoda ut och nu blev jag sugen.....

Ha det gott vännen
Kram

Anonym sa...

Hejsan. Är inne och spana igenom mobilen. Ha de gött.//P

Unknown sa...

Skönt att det går bra på jobbet för dig vännen!Och så fina franskbullar du bakat tack för receptet,du är så duktig med att hinna med allt!

Korgarna för frukt och lökarna är väldigt fina,lök ska ju vara så nyttigt sägs det och även frukt förståss..tycker också om mandariner och bananer.

Har kännts lite trögt med bloggandet på sista tiden,men så kan det ju vara ibland.Hoppas du har en bra dag,sköt om dig!

Kram Maria

Christina sa...

Vill bara säga att jag har fixat så att du kan följa min blogg om du vill.

Ha det gott vännen
Kram

Hannele på Hisingen sa...

Jag vill också få nybakat...

Anonym sa...

Vad jämna och fina bullar du fick till, mina spricker och ser förfärliga ut *Ler*

Tack för besöket hos mig hoppas vi kikar in till varandra fler ggr/Ha det gott