10 augusti 2008

Päronkaka

Päronkaka














Det var ju gå bingo i byn i går så jag bakade en pärnonkaka!
Den ska serveras med grädde eller glass och citronmelissblad.
Ingredienser
6 halvfasta anjoupäron
4ägg
4dl råsocker
5dl vetemjöl
4tsk bakpullver
4tsk vaniljsocker
2tsk mald ingefära
100g smör eller margarin
2dl mjölk
Sätt ugnen på 175 grader.
Sen så gör du som en vanlig sockerkaka,fast du lägger den i en långpanna,ca 25*30cm
som klätts med bakplåtspapper.
Stick ner päronhalvorna med ett jämt mellanrum.
Grädda kakan i 35-40min.
Lyft kakan ur långpannan och låt den svalna på galler.
Skär den när den svalnat
Lycka till och ha en trevlig söndag.

5 kommentarer:

J....y sa...

Hej vännen!
Ja, akta ögonen...här sitter jag i dag åxå med ett "snyggt rött"...fast det svider inte lika mycket i dag, så det blir nog Mamma Mia ikväll!
Oj, vad jag missat mycket här!
Synd på dina kattungar, men så är det ju ibland...
Och Lille Nico som redan fått visa upp sej på utställningsplanen!
Inte dåligt....bröstet hinner "växa till sej" och få en MASSA muskler...speciellt om han SIMMAR redan! Good boy!

Har DU GJUTIT den tjusiga grillen??? Vad jobbar du med?
Den var ju kanonfin! Impad, blev jag nu!
Skulle gärna smakat lite grillat "nyfångat" där....MUMS!

Jag och Pixi hade tänkt åka på "Bil-Bingo" i tisdags, men tiden räckte tyvärr inte till....då hade vi gärna haft din päronkaka i bilen där...((-:

Ha det nu så gott, vi hörs snart igen....Kram, Jenny

annette sa...

Hej och tack för titten hos mej, tycker om det jag ser i Din blogg, återkommer gärna lite senare, är det okej att jag länkar?

Kram //annette

J....y sa...

Tjingeling igen!
De e bara lilla jag....igen....Jag har en rolig UTMANING till dej inne på min blogg!
Ha de gott! Kram, Jenny

Synnøve. sa...

Päronkaka, och det är så gott....
Måste be maken handla päron på vägen från jobbet idag.
Hoppas att allt är under kontroll hos dig idag.
Kram på dig.
Synne.

Unknown sa...

Mums så gott det låtermed päronkaka,du är nog en mästare i köket både med bak och matlagning..blir ju sugen nu!=)
Tack för det fina receptet,ska prova baka den.=)

Kram Maria