12 augusti 2008

besök och kaka

Frusen blåbärscheesecake
Pajskal
250g(ca 15stst) digestivekex
100g smör eller margarin
Fyllning
3ägg
1dl socker
saft och rivet skal av citron
500g philadelphia
1/2 tsk vaniljsocker
2dl blåbär
Garnering
blåbär
Börja med pajskalet:sätt ugnen på 175 grader. Smula kexen,gärna i matberedare.
Smält matfettet och blanda det med kexsmulorna.
Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbara kanter,en bit upp mot kanterna.
Sätt pajbottnen kallt i 15min.
Grädda skalet i 10min mitt i ugnen,låt det svalna.
Gör fyllningen:Vispa ägg och socker pösigt.
Riv och pressa citronen.
Tillsätt citron saft och skal samt ost och vaniljsocker i smeten.Rör den jämn.
Blanda ner bären,rör försiktigt så att de inte mossas helt.
Häll blåbärsfyllning i pajskalet!
(Men jag blandade ihop allt i samma!)
Ställ kakan i frysen i 3 timmar.Ta ut den frysta kakan ca 20min innan servering.
Jag måste ju bara tillägga att denna kaka var inget som föll mig i smak.
Tyckte det blev för mycke citronsmak.
Så nu är det bara att komma å fika Madde;)




Mina små troll ungar som äter på kycklingklubbor








För någon dag sedan så fick jag finbesök av denna hund=)
Det är en tik som jag fött upp för något år sedan innan jag skaffa kennel på malamuter
Jag blev så kär i henne så jag fråga om dom inte kunde lämna henne=)
Hon är nämligen så lik min alaskan husky tik som jag hade förr!
I kväll så får jag hem två hundar som vi ska passa ett tag,får se hur det går nu då.
Det är en dvärgpudel och en papillon=)
Jag tror det kommer gå fint bara dom inte träffar min sura malamute tik=)
På söndag är det dags för utställning igen=)
Hoppas det går fint.
Kram och ha en fin dag

5 kommentarer:

Unknown sa...

Papillons tycker jag är så söööta,hoppas hundarna går ihop med din tik.Såg en malamute häromdagen,första gången som jag ser den hundrasen,den var jättefin,så fin teckning den hade..hade lite vargdrag över sig.=)

Fin vovve på bilden och jag tycker kakan ser läcker ut,så du frestar mig..härinne går det inte att tänka på bantning inte,hihi
Fina bilder du visar!

Du har en utmaning att hämta inne hos mig,välkommen in att kika..har fått den av Synne.=)Må så gott vännen!

Kram Maria

Unknown sa...

Oj,jag ser ju att du redan fått samma utmaning får väl ge den till någon annan då..

Kram Maria

annette sa...

Men den kakan skall jag göra i alla fall, tar bara lite mindre citron;)
Härligt med små troll som gillar att äta god mat!

Hoppas allt går bra med Dina gästande hundar, men det tror jag stenhårt på att det gör;)

Kramen //annette

J....y sa...

Hoppar runt och kikar lite på kvällskvisten!
Vilka goa smaskande ungar du har!
Knyckte inte vovvarna dom klubborna?
Utställning igen?
Lyckospark i baken på er...hoppas det går galant!
Kram och natti och Lycka till med hundpasset! //Jenny

Chubby Chieque sa...

Hmmm... kaka vill jag HA oxå!!!

Vad god! och dem snyggingar stirrar på mig... *wink

Ha en god natt sömn!

kram,
//chie